Social Haptic Communication (SHC).

Social Haptic Communication is een vorm van communicatie, waarbij niet wordt gesproken maar door middel van tekens op het lichaam kort verteld kan worden hoe bijvoorbeeld een ruimte eruit ziet, waar de tafels staan, maar ook informatie gegeven kan worden over de emoties van de mensen in die ruimte. Binnen de wereld van mensen beperkt in horen en zien is dit een aanvullende vorm van communicatie, die naast de bestaande, denk hierbij aan 4-handengebaren en LORM, gebruikt kan worden. Een groot voordeel is vooral dat andere mensen er vrijwel niets van hoeven te merken en de persoon in kwestie toch een indruk krijgt van de wereld om zich heen.

SHC bestaat al langere tijd, maar sinds er vorig jaar een aantal workshops en trainingen zijn gegeven door o.a. Noorse SHC-trainers is de wens ontstaan om in Nederland op zoek te gaan naar de mogelijkheden deze vorm van communicatie bekender te maken. Tevens met de gedachte te onderzoeken of er mensen opgeleid kunnen worden, zodat zij de kennis en vaardigheden weer kunnen doorgeven.

De projectgroep bestaat uit een aantal organisaties die betrokken zijn bij mensen die beperkt zijn in horen en zien. Vanuit OTwee maken Yolanda Kriek (begeleider en tolk 4-handengbaren en LORM) en Trudy van de Merbel (begeleider en zorgco÷rdinator) deel uit van de projectgroep. EÚn en ander vraagt de nodige tijd, maar dan hebben we ook iets ontwikkeld waar vele ge´nteresseerden mee verder kunnen. We willen we een soort standaard SHC voor Nederland te ontwikkelen, waarbij nieuwe aanvullingen natuurlijk altijd kunnen worden verwerkt.

We houden u van nieuwe ontwikkelingen op de hoogte!

OTwee is gefuseerd met GGMD voor Doven en Slechthorenden. Deze website stopt eind december 2015. Deze website wordt daarom niet meer onderhouden.

Wilt u informatie over beperkt zijn in horen en zien? Gaat u dan naar www.ggmd.nl.

U kunt GGMD ook volgen op Twitter en Facebook.

GGMD logo
Gewijzigd adres: