Trainingen

Aandacht voor oor en oogproblematiek in de ouderenzorg
Slecht horen en slecht zien heeft een grote impact op de kwaliteit van leven van mensen.
De gevolgen zijn groot: vereenzaming en depressiviteit door gebrek aan sociale contacten, aantasting van het zelfvertrouwen omdat men onzeker wordt over wat men hoort en ziet, oververmoeidheid en uiteraard een groter risico op valincidenten. Problemen met horen en zien heeft een negatieve invloed op de communicatie, oriŽntatie, mobiliteit, zelfredzaamheid en participatie.

1 op de 3 ouderen in een zorgcentrum en 1 op de 5 zelfstandig wonende ouderen hebben te maken met oor- ťn oogproblemen. Binnen de langdurige en ouderenzorg wordt vaak incidenteel of zijdelingse aandacht besteed aan problemen op dit kwetsbare gebied.

• Staat de oor- en oogzorg bij uw organisatie op het programma?
  • Kunt u oor- en oogproblemen signaleren en weet u welke handelingen u kan uitvoeren?
  • Kunt u kleine aanpassingen verrichten aan het hoortoestel om problemen op te lossen?
  • Hoe communiceert u met een slechthorende en/of slechtziende? Klik hier voor praktische tips
Training 'kijk, u hoort erbij!' een praktische, methodische aanpak
OTwee heeft een aanpak ontwikkeld waarbij op een efficiŽnte en effectieve manier structureel aandacht kan worden besteed aan oor- en oogproblematiek bij ouderen. De deelnemer leert signaleren en weet welke handelingen uitgevoerd kan worden. Daarbij valt te denken aan het samenwerken met een audicien en/ of een optometrist. Hij beheerst kennis en vaardigheden in de omgang van mensen die beperkt zijn in horen en zien. De deelnemer maakt gebruik van het OTwee-model. Kijk u hoort erbij!

De training bestaat uit het principe van train-de-trainer waardoor de deelnemer zijn expertise leert over te dragen aan zijn collegaís maar ook aan vrijwilligers en mantelzorgers. De deelnemer ontvangt ons lesboek: 'kijk, u hoort erbij!' Een praktische, methodische aanpak voor mensen die beperkt zijn in horen en zien.

Implementatie oor- en oogzorg
Aandacht voor oor- en oogproblematiek moeten niet iets eenmaligs zijn. Het is belangrijk dat er blijvende, structurele aandacht is voor oor- en oogproblematiek in de organisatie. Dat het is opgenomen in de processen en de systemen, maar vooral ook in houding en gedrag van medewerkers. We spreken dan van implementatie en pas dan draagt het bij aan het verbeteren van kwaliteit van leven. OTwee heeft een implementatietraject ontwikkeld. Lees hier ons stappenplan

Keurmerk
OTwee is geaccrediteerd door de Accreditatiecommissie van het Kwaliteitsregister verzorgenden en verplegenden (V&V).

Informatie
Wilt u meer informatie over de trainingen of het implementatietraject of wilt u weten wat wij voor uw organisatie of team zouden kunnen betekenen. Neem gerust contact met ons op. We komen graag vrijblijvend bij u langs.

OTwee is gefuseerd met GGMD voor Doven en Slechthorenden. Deze website stopt eind december 2015. Deze website wordt daarom niet meer onderhouden.

Wilt u informatie over beperkt zijn in horen en zien? Gaat u dan naar www.ggmd.nl.

U kunt GGMD ook volgen op Twitter en Facebook.

GGMD logo
Gewijzigd adres: